Snart tioårsjubilerande videoplattformsutvecklaren Dream Broker höll seminarium med kundkretsen i Stockholm. Dragningarna illustrerade att det hunnit hända en hel del hos de mer framsynta företagsvideoanvändarna.
(Foto: Dream Broker)
Spotonize har på sistone övervägt att dra igång en blogg på temat video på jobbet – med fokus just på videoanvändningen internt i företag, medarbetare emellan (snarare än externt som i pr, rekrytering och marknadsföring). Ett ambitiöst frukostseminarium i Stockholm förra veckan, i Finlandsbaserade videoplattformsföretaget Dream Brokers regi, gav den perfekta impulsen för vårt slag i saken. Så nu kör vi, och börjar alltså med ett referat från vårt besök på Münchenbryggeriet.
Representanter från tre stora företag – Nordic Choice Hotels, Boliden och Scania – stod för framföranden, efter att Dream Brokers egna företrädare reflekterat kring sitt företags tioåriga historik. Man kan förstå att det gick lite trögt för dem på marknaden i början, innan mobiler alls kunde strömma video och knappt kunde filma alls. Men dagens exempel från Boliden och Scania visar att organisationerna nu börjar växa i de tekniska möjligheterna som online-video ger.
Vid Bolidens platser – mest gruvor – uppmuntras medarbetare att själva filma intressanta processer, inte minst säkerhetsrutiner av alla slag. Koncernens säkerhetsdirektör Per Renman berättade om införandet av videoresursen. I en film pratar en medarbetare om hur han brukar sanda på snöig mark.
Spotonize passar på att skicka med tre egna reflektioner i sammanhanget:
1. I företag historiskt har anvisningar kommit uppifrån. De nya sociala plattformarna, till vilka man kan räkna Dream Brokers videoplattform som något av ett specialfall, gör det möjligt för instruktioner att bubbla upp från enskilda medarbetare. Kulturförändringen när man välter pyramiden borde kunna vara omvälvande, men i det här forumet framgick inte att någon skulle ha märkt några bekymmer med det. Vi får säkert skäl att återkomma kring den här aspekten.
2. En instruktion i video är så mycket mer än en instruktion. Visst lär vi oss något om sandning, men inte minst möter vi en människa, en engagerad medarbetare i företaget, med sin hållning, sin norrländska röst och sin iögonenfallande hårdrocksbandströja. Man ser hans arbetsmiljö och vädret på platsen, åtminstone som det ser ut för stunden. Som tittare kommer man så mycket närmare koncernkollegan och hans verksamhet. Och att det är enkelt filmat är ingen nackdel – det ligger ett stort värde i känslan att det här är på riktigt.
3. Filmandet hos Boliden tycks ha kommit igång bra, men så har det också stötts med omfattande insatser från de centralt ansvariga, i planer, platsbesök och uppföljning.
Scanias Soile Lundqvist har den spännande titeln ’moving images manager’. Hon beskrev hur snuttar på bara 10–40 sekunder spelas in för att visualisera mängder av komponenter och begrepp redan i produktutvecklingsorganisationen. Exempel går det att se 12-sekundersdraman om hur en sidoairbag löses ut i en bil som välter, hur lyktorna tryckspolas eller hur chauffören fäller ned solskärmen. Spotonize tycker att det är riktigt roligt att den här typen av … vi får nästan kalla det fragment snarare än filmer … nu kommer till användning. Det är ett mått på att arbetssätten finns på plats för att integrera videoanvändningen i produktutvecklingsorganisationen, där varje fordonskomponent erbjuder sin ram för en liten bildberättelse. Vi fick intrycket att filmerna sedan kan hänga med genom komponenternas livscykel, och användas som stöd för kommunikationen även när de når produktion, försäljning och eftermarknad.
Linda Hammarstrand från Nordic Choice Hotels talade engagerande om sina erfarenheter i rollen som ”director of passion”, om än inte specifikt videorelaterat.
Dream Broker är idag ledande på den nordiska marknaden för vad som kallas onlinevideohostingplattformar (… puh …) och nu i veckan kom beskedet att företaget även tänker öppna Berlinkontor.
Onlinevideo, förresten … Börjar inte online-ordet låta lite överspelat, när man tänker efter? Finns det idag ännu någon som, om man bara säger ”video”, ser framför sig vhs-kassetter, dvd-skivor och usb-stickor? Var är vi om tio år till? Då kanske vi inte ens längre kallar det videoinstruktioner, utan bara instruktioner. Vartefter företag kommer in i att filma sina handgrepp blir video en självklarhet.